Thursday, 20 August 2015

ISU KESANTUNAN



1.0      PENDAHULUAN
Budi bahasa merupakan amalan baik yang perlu ada pada setiap orang agar segala tindakan mereka terpimpin dan tidak menyeleweng dari norma-norma sosial yang dikehendaki  dalam masyarakat. Budi bahasa ini penting untuk melahirkan insan yang mulia, unggul dan utopia demi merealisikan misi nasional negara ke arah Wawasan 2020. Berita tentang remaja bertindak liar di luar batas-batas kehidupan dengan terlibat dalam aktiviti-aktiviti jenayah seperti gengsterisme, vandalisme dan pornografi sering terpampang di dada akhbar dan kaca televisyen. Hal ini jelas menunjukkan betapa kroniknya masalah kelunturan amalan berbudi bahasa dalam kalangan masyarakat.
Sebelum keadaan menjadi lebih parah, budaya berbudi bahasa perlulah dijadikan sebagai amalan dalam kehidupan seharian kita kerana seribu satu kemaslahatan boleh diperoleh. Hal ini menunjukkan bahawa maksud budi bahasa tidak mempengaruhi dalam kalangan masyarakat. Menurut Kamus Dewan  kesantunan memberi pengertian perihal (sifat dan sebagainya) santun, kesopanan,  kehalusan (budi bahasa dan budi pekerti), baik dalam bahasa lisan ataupun lisan. Dalam konteks masyarakat Malaysia, kesantunan amat penting diamalkan demi menjaga perpaduan. Bahasa pula merujuk kepada sebuah alat yang digunakan oleh manusia untuk  berkomunikasi, bertukar pendapat meluahkan perasaan dan kefahaman awal.
2.0          KESANTUNAN BAHASA BERDASARKAN PANDANGAN TOKOH
2.1          PENGENALAN
Konsep  kesantunan  bukan  sahaja  menumpuk  kepada  kesantunan  berbahasa  semata-mata  malahan  ia juga merujuk  kepada  aspek  nonverbal. Nonverbal  ini  terdiri  daripada  tingkah  laku , mimik  muka  dan  nada  suara.Oleh itu , kesantunan  diistilahkan  sebagai  kehalusan  budi  bahasa  atau  budi  pekerti  dan  kesopanan.Bagi  mengetahui  secara  dalam  mengenai  kesantunan  terdapat  beberapa  takrifan  daripada  tokoh-tokoh  dunia.Tokoh-tokoh  ini  terdiri  dari  Melayu , Barat  dan  agama.
2.2       KONSEP KESANTUNAN
Konsep kesantunan bahasa adalah kesinambungan dari konsep budi bahasa yang memberi amalan positif kepada seseorang insan. Kesantunan berbahasa dapat didefinisikan sebagai sifat lemah-lembut, bersopan santun dan mempunyai kehalusan budi pekerti yang dimiliki oleh seseorang penutur apabila berbahasa atau berkomunikasi dengan sesiapa sahaja menggunakan bahasa yang sopan dan beradab. Menurut Kamus Dewan (1984), hal. 1115 santun bermaksud halus budi bahasa atau budi pekerti dan beradab atau sopan. Berbahasa dengan santun ialah menggunakan bahasa secara halus, nilai rasa yang baik, penuh kesopanan dan berusaha menghindari konflik antara penutur dengan pendengar dalam proses berkomunikasi.

          Konsep kesantunan tidak hanya merujuk kepada kesantunan berbahasa semata-mata tetapi juga merujuk kepada aspek nonverbal seperti tingkah laku, mimik muka dan nada suara. Oleh itu, kesantunan boleh diistilahkan sebagai kehalusan budi bahasa atau budi pekerti dan kesopanan. Konsep kesantunan ini mempunyai rangkuman segala perlakuan terpuji yang disempurnakan pula dengan penggunaan bahasa yang santun seperti yang ditunjukkan dalam lampiran Rajah 1.1. Dengan ini, kesantunan boleh dijelmakan dengan dua cara, iaitu :
a)         Kesantunan berbahasa melalui pemilihan kata ataupun nada
b)         Kesantunan dalam perlakuan melalui gerak laku, gaya dan ragam

        Konsep kesantunan wujud dengan pelbagai teori dan takrifan daripada tokoh-tokoh dunia. Konsep kesantunan ini juga adanya pelbagai sifat kerana dalam konsep ini dapat pelbagai bentuk kaedah yang telah dirumus dengan penuh strategi. Bagi mengetahui secara dalam mengenai kesantunan terdapat beberapa takrifan daripada tokoh-tokoh dunia. Tokoh-tokoh ini terdiri dari Melayu, Barat dan agama. Tokoh-tokoh Melayu terdiri daripada Awang Sariyan, Hamka, Noriati A.Rashid, Zaitul Azma Zainon  Hamzah serta J.Ferguson dan Das Gupta, Leech, Thomas, Brown dan Levinson dan sebagainya ialah tokoh-tokoh dari Barat.

           Menurut Awang Sariyan (2007) telah memberi definisi kesantunan sebagai penggunaan bahasa yang baik,sopan, beradab, memancarkan peribadi mulia dan menunjukkan penghormatan kepada pihak yang menjadi teman bicara. Melalui perkataan tersebut, kesantunaan telah didefinisikan sebagai peraturan perlakuan yang tetap dan dipersetuju oleh sesuatu masyarakat dengan menjadi prasyarat dalam kalangan masyarakat. Menurut tokoh Melayu iaitu Hamka (2002),mengatakan bahawa kesantunan adalah kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya. Menurut Noriati A.Rashid (2004) berpendapat bahawa kesantunan terbina apabila manusia menjaga air mukanya sebagai mengekalkan hubungan dengan  tuhan.



          Menurut Thomas (1995) kesantunan merupakan kesedaran tentang jarak sosial. Hal ini, bermaksud bahawa seseorang penutur perlu sentiasa mengamalkan sikap sopan apabila  berhubung dengan orang lain kerana adanya had antara seorang penutur dengan yang lain. Satu teori kesantunan yang berasal daripada pendapat Goffman(1987) tentang ekspresi  muka. Beliau mendefinisikan kesantunan sebagai mengambil berat ataupun peduli tentang wajah penutur dan pendengar. Dengan kata lain, wajah bukan hanya bermaksud rupa tetapi  turut melibatkan harga diri seseorang. Sehubungan ini, Brown dan Levinson (1987) menyatakan bahawa wajah merupakan kurniaan peribadi yang dimiliki oleh setiap insan dan bersifat universal.

         Disamping itu, takrifan kesantunan menurut perspektif agama merupakan kepercayaan, nilai dan amalan yang berasakan kepada pengajaran. Agama sebagai model kepada diri dan masyarakat dalam pembentukan nilai dan amalan. Agama juga membantu manusia memahami kejadian di dunia. Konsep ketuhanan merupakan satu aspek yang luas namun semua agama menekankan kepada kebaikan dan kebenaran.
2.3                   KONSEP KESANTUNAN BERBAHASA
2.3.1 PANDANGAN TOKOH-TOKOH ISLAM
          Menurut, Khalifah Abdul Malik Marwan, ‘ semulia-mulia manusia ialah orang orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan orang lain ketika berdaya membalas, dan bersikap adil ketika kuat.
        Menurut Hamka, kesantunan berbahasa adalah Kata-kata yang lemah dan beradab yang dapat melembutkan hati dan manusia yang keras. Beliau tambah lagi bahawa Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.
      Menurut Nabi Muhammad SAW melalui hadis-hadisnya menekankan kesantunan berbahasa dengan bersbda bahawa, “Barang siapa yang beriman pada Allah dan hari akhirat maka hendaklah berkata baik atau lebih baik diam. Beliau juga bersabda “Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh darriku nanti di hari Kiamat ialah orang yang banyak bercakap dan sombong dalam berbicara”.           
            Maka, dapatlah kita menyimpulkan bahawa kesantunan berbahasa adalah sikap manusia yang sentiasa merendah diri, bersikap adil dan memaafkan orang lain apabila mereka membuat kesalahan. Kecantikan manusia terletak pada budi bahasa dan akal fikiran manusia. Manusia yang berpakaiaan cantik dan mempunyai wajah yang menawan tetapi tidak bersantun dikira sebagai orang yang tidak cantik.
2.3.2 PANDANGAN TOKOH-TOKOH BARAT
Lakoff(1975) menginterprestasikan kesantunan sebagai perlakuan yang mengurangkan pergeseran dalam sesuatu interaksi. Bagi Fraser dan Nolan (1981), kesantunan itu berlaku apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar sebagai usaha untuk mengekalkan komunikasi yang harmoni tanpa menimbulkan konflik. Leech (1983) pula menyatakan bahawa kesantunan merupakan perlakuan yang mewujudkan dan mengekalkan pengiktirafan diri dalam sesuatu interaksi sosial. Beliau seterusnya berpendapat bahawa kesantunan bukan bermaksud baik-baik sahaja tetapi yang paling pentig ialah menjalankan prinsip kerjasama dengan menghubungkannya dengan maksud dan kuasa. Hal ini melibatkan pemilihan strategi untuk mengelakkan konflik.
             Dua tokoh terkenal dengan pandangan mereka terhadap fenomena kesantunan, iaitu Brown dan Levinson pula mengaitkan kesantunan sebagai usaha untuk mengurangkan Tindakan Ancaman Muka(TAM) kepada pendengar (1987). Pada mereka, setiap orang mempunyai kehendak muka yang terbahagi kepada dua, iaitu muka positif dan muka negative yang merupakan kehendak masyarakat sejagat. Sehubung itu, sewaktu berlakunya komunikasi, penutur perlu mengurangkan ancaman terhadap muka pendengar dengan memilih strategi kesantunan. Kesantunan juga dikatakan sebagai satu fenomena bahasa yang boleh dikaji secara emprikal menerusi pemerhatian terhadap komunikasi lisan yang melibatkan interaksi bersemuka antara penutur dengan pendengar bagi pendapat Held (1992).
            Secara keseluruhanya, kesantunan adalah suatu perlakuan yang mengelakkan salah faham ataupun konflik di dalam sesuatu interaksi. Kesantunan dapat menjamin hubungan antara penutur dan pendengar supaya mereka tidak berkelahi. Kesantunan juga menjadi alat yang meneyelesaikan konflik dengan penggunaan bahasa, nada dan intonasi yang betul. Penggunaan kesantunan pada masa, tempat dan situasi yang sesuai dapat mengurangkan tindakan ancaman muka iaitu muka positif muka negative.
2.3.3 PANDANGAN TOKOH-TOKOH DI MALAYSIA
 Menurut, Awang Sariyan (2007) memberi definisi kesantunan sebagai penggunaan bahasa yang baik, sopan, beradab, memancarkan peribadi mulia dan menunjukkan penghormatan kepada pihak yang menjadi teman bicara. Kesantunan merupakan aturan perilaku yang ditetapkan dan disepakati bersama oleh sesuatu masyarakat tertentu sehingga menjadi prasyarat bermasyarakat.
Menurut Asmah Hj. Omar (2000), pula menyatakan kesantunan ialah kaedah atau strategi yang digunakan oleh penutur untuk mencapai tujuan tertentu.Strategi ini dikaitkan dengan kesantunan dan perlu dikuti dengan tingkah laku dan tutur kata yang santun.Strategi kesantunan melibatkan beberapa faktor seperti kesedaran akan peranan masing-nasing, pengetahuan tentang perbezaan taraf sosial, kuasa dan keperluan mengawal perbincangan berdasarkan tajuk atau air muka yang menggambarkan maruah dan martabat.
Menurut Za’ba budi bahasa bukan sekadar pertuturan, malah melibatkan tingkah laku. Za’ba (1950) memberikan beberapa contoh tingkah laku yang baik seperti bersalam, menunjukkan muka yang manis, cara duduk yang tertib, melayan tetamu dengan menghidangkan juadah, membongkokkan badan ketika melintas dan menggunakan ibu jari apabila menunjuk sesuatu.
Maka, dapatlah kita menyimpulkan bahawa kesantunan adalah sikap-sikap yang baik seperti berbudi bahasa, bersopan-santun, beradab, hormat-menghormati kita terhadap orang yang bertutur dengan kita. Kesantunan adalah satu cara yang digunakan oleh manusia untuk memcapai sesuatu tujuan atau matlamat. Kesantunan juga boleh dikatakan sebagai panduan tingkah laku yang perlu dipatuhi oleh setiap ahli masyarakat yang sudah ditetapkan oleh masyarakat zaman dahulu.
2.4 KEPENTINGAN KESANTUNAN BAHASA DALAM KALANGAN MASYARAKAT DI MALAYSIA
2.4.1 Individu
Seorang individu yang berbudi bahasa dan bersopan santun akan mudah mendapat pertolongan ketika berada dalam kesusahan kerana disegani oleh orang lain.Orang yang bersantun juga mudah didamping oleh orang lain kerana sifatnya terpuji. Kesantunan bahasa juga melahirkan individu yang beretika dan bersopan santun dalam kehidupan seharian.
2.4.2 Masyarakat
Kesantunan adalah sangat penting dalam kalangan masyarakat di Malaysia. Ini kerana Negara kita mempunyai masyarakat daripada pelbagai bangsa,agama dan kaum yang hidup bersama. Kesantunan dapat membantu mewujudkan perpaduan antara masyarakat berbilang kaum seperti yang terdapat dalam gagasan Malaysia. Apabila wujudnya sikap-sikap seperti toleransi, bertolak-ansur dan saling hormat-menghormati akan lahirlah masyarakat yang hidup dengan aman dan harmoni. Dengan ini, kita dapat mengelakkan perbalahan sesama masyarakat seperti isu Plaza Low Yat baru-baru ini. Kesantunan juga dapat masyarakat Malaysia yang bertamadun dan disegani di mata dunia.
2.4.3 Negara
            Dari persepektif Negara pula, masyarakat yang berbahasa dapat meningkatkan nama baik Negara dengan mempamerkan nilai-nilai positif kepada pelancong asing seperti tolong-menolong,berbudi bahasa dan senyum. Keadaan ini akan menarik minat pelancong asing utuk sentiasa berkunjung Negara kita kerana mereka selesa dengan layanan yang diberikan oleh masyarakat Malaysia. Apabila bila ramai pelancong mula berkunjung ke Negara kita ia secara tidak langsung akan meningkatkan pendapatan Negara. Apabila pendapatan Negara meningkat Negara akan menjadi maju dan menjadi stabil dari segi ekonomi sekali gus mewujudkan suasana yang aman dan harmoni. Di samping itu, pemimpin yang berdedikasi juga dapat dilahirkan untuk mentadbir Negara dengan cekap dan telus. Hubungan diplomatik antara Negara serantau bagi menjamin kemajuan dan keselamatan Negara dapat dijalinkan dengan mudah.
2.5 RUMUSAN
Sebagai kesimpulannya dengan mengamalkan kesantunan berbahasa ketika berkomunikasi, kita akan digolongkan sebagai ahli masyarakat yang peramah, bertimbang rasa, berfikiran positif, mengamalkan sikap toleransi, bersopan santun, jujur dengan tetamu, bermoral dan baik hati. Ini secara tidak langsung kita akan mengekalkan peribadi yang mulia sekaligus menonjolkan peribadi bangsa yang lemah lembut dan tinggi peradaban. Penggunaan bahasa Melayu yang santun dikaitkan dengan tanggapan dan konsep ‘reti bahasa’. Kata pepatah Melayu, ``Yang tua dihormati, yang muda disayangi”.
3.0 Isu-isu Kesantunan Di Malaysia
3.1  Pengenalan
 Menurut Kamus Dewan Edisi 4,(2005) m/s 1390,  perkataan kesantunan membawa maksud perihal santun, kesopanan, kehalusan budi bahasa atau budi pekerti. Isu-isu semasa yang telah berlaku dalam kalangan remaja sebenarnya mempunyai kaitan dengan nilai kesantunan dalam kalangan masyarakat. Kekurangan pengamalan nilai kesantunan akan menyebabkan remaja masa kini sering melakukan tingkah laku yang kurang sopan dan secara tidak langsung akan terjerumus dalam gejala social seperti pembuangan bayi, ponteng sekolah, vandalism, gangsterisme dan lari dari rumah. Hal ini demikian kerana remaja kurang memahami konsep nilai kesantunan serta kepentingan pengamalan nilai kesantunan dalam kehidupan.
           3.2 Isu Kesantunan Di Malaysia
3.2.1 Isu Kesantunan Sosial
Malaysia sedang berhadapan dengan isu-isu sosial yang semakin serius dan membimbangkan semua lapisan masyarakat. Kejadian salah laku pelajar seperti bergaduh, menyerang, membunuh, membakar sekolah kerap dipaparkan di dada-dada akhbar dan ditelevision. Isu-isu sosial yang sebahagian daripadanya melibatkan golongan Orang Kurang Upaya, wanita, remaja dan kanak-kanak yang tidak lari dari terjerumus dalam kancah gejala sosial ini. Kehadiran gejala sosial ini selari dengan perkembangan kemajuan negara dan memberi implikasi besar kepada kesejahteraan hidup individu masyarakak dan negara.
3.3 ISU GANGSTERISME
        Sejak kebelakangan ini, masyarakat sentiasa membincangkan tentang generasi muda melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti sosial yang boleh menjejaskan keutuhan struktur masyarakat di negara kita. Masalah aktiviti-aktiviti sosial yang ditimbulkan ialah masalah gengsterisme. Ibu bapa semakin mengambil berat tentang masalah ini kerana aktiviti gengsterisme semakin berleluasan di sekolah-sekolah menengah seluruh negara. Pada masa kini, sekolah telah menimbulkan satu suasana yang tidak selamat. Oleh itu, pelajar-pelajar dan ibu bapa tidak dapat mengyakini displin sekolah. Mereka sangat merisaukan keselamatan anak-anak mereka semasa anak-anak mereka belajar di sekolah. Sekolah di serata dunia juga menghadapi masalah kes displin pelajar-pelajar.  
         Maksud gengsterisme ialah sekumpulan orang yang melanggar moral masyarakat. Mereka akan melakukan kelakuan yang tidak dapat diterima oleh masyarakat. Golongan ini juga dikenali sebagai kumpulan yang bertingkah laku devian. Manakala golongan yang masih bersekolah dikenali delinkuen. Kumpulan gengsterisme juga akan dipanggil samseng, perogol, kaki ponteng dan lain-lain. Pada masa kini, keadaan gengsterisme telah bertambah serius kerana didapati semakin ramai pelajar perempuan dan murid sekolah rendah terlibat dalam gejala gengsterisme. Aktiviti yang akan dilakukan oleh gengsterisme ialah kekasaran terhadap guru, pihak pengurusan sekolah dan kes-kes keganasan. Antara kes-kes keganasan yang berlaku ialah mencuri, memeras ugut barang kemas atau wang, berbahasa kasar dan menakut-nakutkan serta memukul pelajar.   
            Golongan remaja senang terdedah dalam keadaan persekitarannya. Jika kita dapat memenuhi keperluan mereka seperti memberi keseronokan, mereka akan memasukkan kumpulan kongsi gelap tersebut. Kumpulan gengster ialah satu kumpulan orang yang membuat tindakan-tindakan yang ganas dalam bercorak anti sosial. Hubungan mereka menjadi lebih erat dan kukuh berbanding pada mulanya tidak sehaluan. Mereka sangat mementingkan semangat setia kawan dan mengamalkan tradisi kumpulan. Golongan remaja akan mengubah spesifik geng mengikut keadaan semasa dan tempat. Ahli-ahli akan memberikan sokongan yang tidak berbelah kepada satu sama lain. Mereka akan memahami matlamat serta tanggungjawab masing-masing. Ketua kongsi gelap akan pengambilan ahli baru yang berterusan terutama di sekolah.
            Sementara itu bilangan kes pelajar yang terlibat dengan perlakuan gengster dan membakar premis sekolah dari tahun 1987 hingga 1999 menurut sumber Kementerian Pendidikan Malaysia seperti yang dilaporkan oleh Majalah Massa (Ogos 2000) adalah seperti jadual  3.1 berikut :-
 Jadual Kes Pelajar Yang Terlibat Aktiviti Gengster
dan Membakar Premis Sekolah

Jenis Kes
1997
1998
1999
Kes Samseng
107
77
85
Membakar Premis Sekoalah
6
19
10


                                Sumber : Majalah Massa (Ogos 2000)

3.2  PUNCA ISU GANGSTERISME



 Rakan sebaya mempunyai pengaruh yang kuat ke atas kehidupan seseorang kerana kesilapan bergaul dengan rakan-rakan yang salah boleh menyebabkan seseorang remaja terkeluar dari kehidupan yang betul malahan pengaruh kuat rakan-rakan ini akan menyebabkan sebilangannya diambil menjadi anggota kumpulan geng ini. Aktiviti mereka akan bersifat memberontak seperti mengganggu pengajaran guru-guru, ponteng sekolah, merosakkan harta benda sekolah, ketagihan rokok, dadah dan alkohol. Berpegang kepada ideologi kumpulan menyebabkan masing-masing menunjukkan kesetiaan kepada ahli kumpulan dan sering bersama membantu mengatasi sebarang masalah yang melibatkan pergaduhan, kewangan atau mempertahankan kesalahan ahli kumpulan sekiranya kegiatan mereka berjaya dikesan.
 Seterusnya, ada remaja yang tidak takut untuk bergiat aktif di dalam aktiviti gengsterisme kerana sikap ibu bapa sendiri yang mengabaikan tanggunggjawab mereka ke atas anak-anak mereka. Keadaan sosial ini boleh mempengaruhi pendidikan anak-anak dari keluarga ini. Masalah lebih rumit di kalangan keluarga yang mempunyai bapa atau ibu tunggal. Pendapatan dari pekerjaan sering tidak mencukupi dan mengharapkan ahli keluarga lain menampung perbelanjaan kehidupan. Ini berbeza dengan bapa tunggal yang lazimnya dilabel sebagai sukar memberi kasih sayang apatah lagi jika mengabaikan tanggungjawab dan peranan sebagai ketua keluarga. Lantaran itu, remaja ini mencari pilihan lain sebagai tempat untuk mendapatkan perhatian, misalnya di kalangan rakan-rakan.
Kekurangan didikan agama turut mendorong peningkatan aktiviti gensterisme. Secara umumnya, jika didikan agama kukuh di dalam diri individu, maka secara langsung ia boleh menghindar remaja tersebut dari terperangkap di dalam kegiatan gengsterisme. Keluarga yang kurang pendidikan ini juga boleh menyebabkan anak remaja mereka tidak terikat dengan nilai keagamaan serta pembentukan akhlak yang baik lantas terbabas ke dalam kumpulan bergeng ini.
Media massa memainkan peranan yang sangat penting di dalam mempengaruhi pergerakan remaja. Aksi, pertuturan dan tingkah lakuyang ditayangkan di media elektronik dan media cetak menjadi ikutan sehingga seolah-olah pelakon tersebut menjadi ‘role model’ bagi golongan remaja. Pembentukan personaliti melalui media massa dianggap sukar dibendung kerana walaupun diakui media merupakan alat yang boleh mendidik pendengar dan penontonnya, pada waktu yang sama ia boleh membawa penontonnya ke jalan yang salah terutama di kalangan remaja yang cepat terpengaruh seolah-olah apa yang dilihat itu merupakan satu realiti dalam kehidupan.
3.5 KESAN ISU GANGSTERISME
3.5.1 DIRI SENDIRI
Seseorang remaja yang melibatkan diri dalam gejala sosial seperti gengsterisme,ini akan mendatangkan kesan buruk ke atas diri sendiri remaja tersebut.Masa depan remaja tersebut akan dihancurkan.Remaja yang digelarkan sebagai benteng negara akan dilabelkan sebagai golongan remaja yang jahat dan tidak berguna dan turut mencemari imej diri sendiri.Mereka akan dicemuh dan dipandang hina oleh masyarakat.
3.5.2 KELUARGA
Kegiatan gangsterisme akan membawa kesan buruk terhadap institusi keluarga. Apabila ibu bapa memberi nasihat kepada mereka,mereka tidak akan mendengar dan ada juga akan menggunakan keganasan dan memarahi balik ibu bapa mereka. Kegiatan gangsterisme juga akan memburukkan imej keluarga. Ahli keluarga akan dikritik ,dikutuk dan dipandang serong oleh masyarakat.Ini akan menjejaskan hubungan baik keluarga yang sepatutnya seindah syurga .Selain itu,perbuatan jahat remaja juga akan meninggalkan kesan mental dan psikologi yang mendalam kepada ahli keluarga.
3.5.3 MASYARAKAT
Kewujudan gengsterisme turut mendatangkan beberapa kesan terhadap masyarakat dan remaja, ini termasuklah mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Kewujudan kumpulan-kumpulan gengster di sekolah memberi impak negatif kepada para pelajar dengan sering melakukan kegiatan ganas seperti bergaduh, membuli golongan yang lemah, ponteng kelas, mencabar guru dengan  pertuturan yang kasar dan lain-lain. Ahli-ahli gengster ini mengutip wang perlindungan daripada pelajar lain dan menakutkan mereka yang enggan memberi kerjasama. Kesan seterusnya ialah ahli masyarakat akan sentiasa terancam oleh kegiatan samseng. Gengster-gengster ini berani melakukan pelbagai kegiatan ganas seperti membakar bangunan, merosakkan telefon awam, merogol dan melumba motosikal secara haram.Gejala ini telah membimbangkan ahli masyarakat yang lain untuk keluar dari rumah.
3.5.4 NEGARA
Kes gangsterisme juga akan mempengaruhi nama baik negara kita. Jika kes gangsterisme terus meningkat ia akan mempengaruhi perkembangan pembangunan dan kemajuan negara. Hal ini demikian kerana remaja merupakan harapan negara dan kini  mereka telah terjebak dalam kes jenayah dan ia akan memberi kesan buruk terhadap masa depan mereka.


3.6 Langkah-langkah untuk mengatasi isu gangsterisme
Terdapat beberapa langkah yang boleh diambil oleh pelbagai pihak untuk membantu sekurang-kurangnya mengurangkan masalah gengtserisme kalaupun tidak dapat menghapuskannya sama sekali. Antaranya Ibu bapa memainkan peranan yang sangat penting di dalam konteks pembangunan sahsiah dan proses sosialisasi anak mereka. Walaupun masing-msing sibuk dengan pekerjaan dan kerjaya mereka serta mengejar kekayaan, kepentingan anak juga mesti diberi tumpuan. Ibu bapa mesti belajar mengetahui aktiviti yang dianggotai oleh anak mereka dan pada waktu yang sama, mengenali individu yang menjadi rakan kepada anak remaja mereka. Usaha ini akan membolehkan tempat kunjungan mereka dikenal pasti serta apakah bentuk aktiviti atau kegiatan yang disertai oleh anak mereka. Ibu bapa yang mengambil inisiatif ini wajar mengadakan perbincangan atau diskusi dengan anak-anak mereka bukan setakat mengetahui kecenderungan mereka tetapi juga berbincang mengenai perkembangan remaja semasa supaya anak-anak mempunyai ruang untuk meluangkan pandangan dan pada waktu yang sama memahami pandangan orang tua mereka.
             Sekolah mempunyai tanggungjawab yang besar untuk mengatasi kemelut gengsterisme dengan melentur masalah yang timbul dari peringkat awal lagi supaya dapat menyekat dari mempengaruhi pelajar yang lain. Sekolah boleh mengadakan hubungan langsung dengan ibu bapa terutama pelajar yang dikesan bermasalah atau disyaki terlibat dengan kumpulan gengsterisme. Sekolah boleh menganjurkan kem atau program tertentu yang berterusan untuk memerhati atau memantau kegiatan pelajar berisiko ini. Kokurikulum di sekolah juga mampu memainkan peranan besar di dalam mengadun sahsiah seseorang pelajar. Aktiviti persatuan, kelab dan organisasi beruniform perlu sentiasa diperbaharui supaya ia memenuhi citarasa pelajar yang mahu aktif dan mencuba sesuatu yang baru dan pada waktu yang sama mempertahankan pencapaian akademiknya.
            Kerajaan memain peranan penting menangani masalah gengsterisme ini. Tindakan keras perlu diambil supaya aktivitinya dapat dibendung. Langkah yang radikal boleh diambil oleh kerajaan dengan secara perlahan-lahan mengurangkan penyiaran filem berunsur ganas dan jenayah. Undang-undang yang ketat menerusi tindakan kerajaan akan mampu menyedarkan pelajar bahaya pembabitan di dalam aktiviti gengsterisme. Kesepaduan kementerian-kementerian termasuklah Kementerian Pelajaran, Kementerian Penerangan, Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat boleh mengubah persepsi ke atas pelajar yang sering dilayan secara negatif kebelakangan ini akibat tindakan atau kelakuan segelintir pelajar berisiko. 
            Masalah gengsterisme juga boleh diatasi jika media memainkan peranan yang lebih proaktif. Walaupun untuk menghentikan siaran yang ganas dan bersifat jenayah kurang adil untuk industri media massa, media boleh mengurangkan siaran sebegini atau sekurang-kurangnya keprihatinan media ditunjukkan melalui penayangan program yang bersifat pembentukan kepribadian remaja yang unggul. Pembabitan pelajar yang berjaya mesti ditonjolkan supaya mereka menjadi idola kepada pelajar yang lain. Rancangan-rancangan sebegini yang harus diutamakan agar remaja menonton ‘role model’ yang baik yang boleh menjadi ikutan mereka.
3.7 Rumusan
            Kesimpulannya, remaja adalah tulang belakang pembangunan ekonomi,sosialdan politik bagi sesebuah negara. Penglibatan semua pihak sama ada kerajaan, ibu bapa, masyarakat, keluarga adalah tanggungjawab yang mesti digalas bersama demi memastikan remaja kini bebas dari  gejala gengsterisme.  Semua pihak haruslah berganding bahu membanteras aktiviti negatif  ini agar  tidak berlarutan dan bertambah serius lagi.Dalam mengatasi masalah ini kerjasama antara kesemua pihak adalah sangat penting. Justeru pihak berwajib sentiasa bersiap sedia untuk menangani masalah ini dengan lebih efisen dan komited.
4.0  Kepentingan Menangani Isu Gangsterisme Dalam Masyarakat Malaysia
Antara kepentingan menangani isu gangsterisme ialah untuk mengurangkan kes masalah gangsterisme di Negara kita. Seperti yang kita sudah tahu setiap hari kes gangstersime di Negara kita semakin meningkat. Saban hari  berita tentang kes-kes gansgterisme sering terpampang di dada akhbar.Peningkatan kes gangsterisme akan meneyebabkan keadaan huru hara di Negara kita. Pengurangan isu gangsterisme di Negara kita


1)    Mengurangkan kes masalah gangsterism
2)    Dapat mempertahankan imej Negara
3)    Melahirkan generasi masa depan yang bebas daripada penyakit social (kesedaran)
4)    Masyarakat hidup dalam aman dan damai










5.0  Kesimpulan
Secara kesimpulan yang dapat dirumuskan ialah orang yang banyak menabur budi hendaklah diteladani dan di ambil iktibar kepada generasi muda yang bakal memimpin negara kelak. Bak kata pepatah Melayu harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Oleh itu, jelaslah bahawa orang pada zaman dahulu menyifatkan budi yang baik akan dikenang untuk selama-lamanya. Orang-orang yang berbudi akan dikenang dan menjadi pedoman kepada masyarakat setempat. Budi baik seseorang juga akan diberi ganjaran pada akhirat kelak. Kita sebagai masyarakat malaysia hendaklah sentiasa berbudi bahasa supaya dipandang mulia kepada negara lain khususnya.
Semua pihak wajarlah bersinergi bagai aur dengan tebing untuk menanam amalan berbudi bahasa dalam diri setiap individu. Kita tidak seharusnya mengharapkan sebelah pihak sahaja  untuk memupuk amalan murni ini dalam setiap jiwa rakyat Malaysia kerana bertepuk sebelah tangan takkan berbunyi. Kempen budi bahasa dan nilai-nilai murni perlulah diimplementasikan dari semasa ke semasa untuk meningkatkan kesedaran rakyat. Profesor DiRaja, Ungku Aziz pernah berkata, “Malaysia yang aman dan damai akan lenyap dalam sedikit masa jika rakyatnya tidak bermoral dan nilai budi bahasa yang kian terhakis dari jiwa mereka”. Jadi, kita mengharapkan agar menjelang tahun 2020, tabiat buruk seperti kegiatan gengsterisme dan bercakap kasar sudah lupus dari memori setiap rakyat Malaysia supaya negara akan lebih cemerlang, gemilang dan terbilang. Biarlah pepohon terus bergoyang, biarlah matahari terus bersinar dan biarlah negara Malaysia terus disegani kerana ketinggian budi bahasa rakyatnya.

No comments:

Post a Comment